Special Forces: Team X Recension

Är det nåt jag verkligen irriterar mig på denna generation är att utvecklare envisas om att slänga in multiplayer i spel som egentligen inte behöver det, och för det mesta så blir det alltid en s.k “half assed” medioker multiplayer med döda lobbys och ingen bryr sig helt enkelt inte. Men sen har vi då spel som enbart koncentrerar sig på själva multiplayer delen, och dem som utan tvekan vet hur detta ska göras är Zombie Studios, och med spel som Blacklight: Tango Down och Blacklight: Retribution bakom sig så vet denna studion hur ren multiplayer ska göras.

Den första tanken som slår mig när jag sätter igång Special Forces: Team X är att detta skulle vara “avkomman” av skam och svett efter att Borderlands 2, Gears of War & Call of Duty har haft en trekant, och denna “ungen” har fått Borderlands grafiska stil, dock inte lika skarp, från Gears of War känner man igen tredje persons perspektivet och till en viss del deras cover system ( kan dock vara lite knepigt ibland ) och från Call of Duty känner vi igen perk system, låsa upp vapen och diverse tillägg till dessa så som sikte, ljuddämpare m.m.

Är det nåt som alltid varit stort i dem flesta multiplayer spel är att man får vara med i att rösta fram vilken karta man ska spela på, men till skillnad från spel som Halo 4 ( där det _alltid_ blir jävla Ragnarok ) så röstar man här istället fram 3 olika områden på kartan, dessa sätts sen ihop på ett smart sätt så har man tur får man alltid spela något av det man valt. Detta är faktiskt något jag i framtiden gärna skulle se andra spel använda.
Men allt är inte guld och gröna skogar, då dessa områden man får välja mellan är inte vidare intressanta och väldigt gråa och tråkiga helt enkelt, men Zombie Studios ska absolut få cred för vad dem försökte.

Precis som i Call of Duty så går man upp i level, och man låser upp nya vapen och perks, men förutom detta finns det även special vapen utsprida på kartorna, och i min senaste match lyckades jag plocka upp en motorsåg som jag använda för att göra slarvsylta av en stackar motspelare, för att senare få skallen avblåst från hans kompis sniper rifle, så det finns en hel del grafisk gore, även trots det tecknade grafiken.

När det kommer till själva gameplay delen av Special Forces: Team X så finner vi det vi är vana vid, så som Capture the Flag, Team Deathmatch, Domination. Det är även det här som är lite av problemet med Special Forces, det är inget nytt, och vi har spelat dessa spelsätt i många många år nu, men jag kan inte förneka att jag har haft det roligt med titeln i fråga.

För att summera upp Special Forces: Team X så kan jag säga att det är ett kompetent och ett underhållande action spel men faller mycket på den trista miljön och att det inte finns mycket nytt, och det enda som verkligen är unikt är hur kartsystemet fungerar. Det kommer säkert komma DLC i form av nya kartor som är lite roligare, men jag recenserar som sagt spelet som det är nu.

Versionen jag testat är Xbox 360 versionen, och jag märker då och då att texturer laddas in lite väl långsamt, men däremot är det inga som helst problem med bilduppdateringen så det flyter på som det ska, och kontrollen känns väldigt solid.

Så har du 1200 Microsoft Points liggande och är sugen på ett action lir, och om du mot förmodan inte äger Halo 4 eller Call of Duty : Black Ops 2 så är det helt klart värt att kolla in detta, men gissar på att dem flesta action fantaster äger nåt av dessa andra spel så är det svårt att hoppa över till detta.

Trailer finns att se här

Betyg 6/10