You Died…

Jag minns när jag var en liten snorvalp för herrans massa år sedan och spelade på min NES och SNES, då var spelen verkligen utmanande och att se texten Game Over var nåt som till slut brändes in i näthinnan. Men nu är det cirka 25 år senare och tiderna och spelen har verkligen ändrats, kort och gott är dem på tok för simpla, i alla fall när det kommer till game play, men visst allt är inte helt åt helvete, istället för utmanande spel får vi bra mycket bättre stories. Jag har länge letat efter ett spel där när man äntligen tagit ner en boss och får den där klassiska adrenalin kicken av att man avklarat något, men förutom spel som World of Warcraft  har inget denna generation lyckats ge mig den här känslan och jag vet att jag inte är ensam om det.

Men nu, när denna konsol generationen börjar nå sitt slut finns det äntligen ett spel som bjudit mig på en rejäl utmaning och där jag sett texten “You Died” minst 100 gånger vid det här laget, och det spelet är Dark Souls. Spelet är en “uppföljare” till 2009 Demon Souls som släpptes till Playstation 3 och fick snabbt stämpeln som ett av de svåraste spelen någosin. Trots att jag ägt Demon Souls i snart 1 år har jag det fortfarande insplastat och ospelat, anledningen till detta?, brist på tid.

Men nu när Dark Souls släpptes satte jag mig med det direkt, det tog verkligen inte lång tid innan jag såg texten “You Died”, och detta pga en enormt stor demon som gjorde slarvsylta av min kropp och själ, det visade sig att jag nästan direkt sprang på spelets första boss och jag tänkte att jag kommer inte ha en chans mot det här aset, men 10 minuter senare låg kräket dött på backen, detta hade mycket med att göra med att jag fick hjälp från en annan spelare som hade lämnat en meddelande på golvet och gett mig en hint om hur jag ska gå överlevande ur striden.

Men nu står jag här, 50 timmar plus in i Dark Souls och känner mig lika vilse och förvirrad som jag gjorde när jag första gången stod öga mot öga framför mongo demonen, trots att jag vid det här laget är level 77 och mängder av bossar har besegrats. Detta är en del av Dark Souls charm, det spelar ingen roll hur långt du har avancerat, det finns alltid ett nytt område att gå till där du kommer bli ihjälslagen gång på gång, och även om du går tillbaka till ett tidigare område så kan du fortfarande åka på storstryk av hemskheterna som bosatt sig där. Stridsystemet är helt klockrent i Dark Souls och dör du så har det ofta att göra med att du klanta till det i mitten av en fight och gick på tok för aggressivt fram, men som sagt inte alltid, är det nåt som verkligen kan förstöra för en och ta en ut från uppleveslen så är det att Dark Souls mer än ofta lider utav extremt dålig framerate och kanbörjar lagga sjukt mycket, har vid flertal ställen dött pga detta då detta problemet har en tendens att hända när du slåss.

Nåt som verkligen slog mig med Dark Souls är dess design, jag har alltid varit en stor fantast av Dark Fantasy, och den designen på i princip allt i spelet är helt underbar, allt från gotiska kyrkor till skogar och vidriga grottor, och aldrig har jag sett snyggare drakar i nåt spel ( Skyrim, se upp ), men i princip alla fiender i spelet är välgjorda, och kan absolut skrämma livet ur en, framförallt spelets bossar.

Det är inte ofta ett spel får mig att helt glömma bort vad klockan är, och man märker att man kan ha sträckspelat i 7-8 timmar, och detta är verkligen ett bevis på hur bra Dark Souls verkligen är! Men spelet är nog inte för alla, har hört om att många yngre spelare har bytt in spelet, och ofta är förklaringen att det helt enkelt är för svårt, mycket av gnäller har varit att inte hälsan återhämtar sig, rätt tragiskt att folk ger upp så fort bara för att dem står framför en utmaning. Sen har vi dessa s.k “Rage Quits”, om du är en spelare som lätt blir förbannad när saker inte går din väg i spel är nog Dark Souls verkligen inte för dig, men kan du hålla temperamentet nere och ute efter en rejäl utmaning så rekommenderar jag helhjärtat Dark Souls.

Betyg 9/10