InFamous 2: Avklarat

Det har nu gått 2 år sedan InFamous släpptes till Playstation 3 och när uppföljaren till succén var ett faktum var det många fans av Sucker Punch superhjälte spel som började se rött, det första vi fick se var en omdesign av protagonisten Cole MacGrath, detta var något utvecklaren tog till sig och gick tillbaka till grundkonceptet av Cole MacGrath, mycket bra val av Sucker Punch, och nu väntar väl alla på att Ninja Theory ska ge oss tillbaka den riktiga Dante i det nya Devil May Cry.

Det första spelet slutade med att man fick reda på att spelets antagonist vid namn Kessler  i själva verkar var en äldre Cole som åkt tillbaka i tiden för att spöa upp sig själv, enbart för att göra Cole starkare då ett extremt hot i framtiden decimerade allt som stod i dess väg, och Cole är den enda som kan göra nåt åt saken.

Lite förvånande startar InFamous 2 med att det här hotet s.k “The Beast” precis anländer och kort och gott spöar skiten ur Cole och i princip ödeläger staden Empire City. Cole med sina vapendragare Zeke och Kuo flyr den fördömda staden via båt och anländer till staden New Marais, en stad som man kan dra liknader till New Orleans, visst Empire City var en ruggit rolig sandlåda att spendera tid i men detta miljöbyte var välkommande. Nåt som man får ge Sucker Punch tummen upp för är att dem inte ändrat konceptet som var InFamous, utan istället för att ösa på med allt för nya grejer har dem fokuserat på att göra det som var bra bättre och tagit bort visa irriterande moment från det första spelet. Men visa saker som att spamma X knappen som en tok för att klättra upp för byggnader är dock kvar, men senare får Cole nya krafter som gör denna form av parkour bra mycket lättare.


Att spela som god eller ond var en stor del av InFamous och karma systemet är tillbaka återigen, där du genom antingen genom goda eller onda gärningar kan låsa upp olika förmågor för Cole, men till skillnad från första spelet då den bra mycket mer intressanta arsenalen låg på den onda sidan har nu i InFamous 2 den goda sidan fått sig en hel del fina uppgraderingar, och precis som i första spelet valde jag den goda sidan. Överallt i New Marais finns det uppdrag som kan öka på din karma, stoppa nån från att bli rånad för att få goda poäng eller spöa upp gatuartister för att få motsatt effekt.

Den här gången har Cole även två stycken side-kicks med superkrafter som har sina egna uppdrag där det är rejäla karma skillnader, vi har Kuo som agerar som en “ljusa sidan” och Nix som representerar den “onda sidan”. Kuo föll jag för direkt, men när det kommer till Nix, trots att man kan sympatisera med hennes motiv så är hennes sätt att gå tillväga väldigt extrema. Även Zeke, Cole bästa vän som i det första spelet högg Cole i ryggen för att han skulle få egna superkrafter är tillbaka och gör i princip allt för att få Cole att lita på han igen, och ger Cole hans primära melee vapen “The Amp” som är en stor version av en stämgaffel som fokuserar Cole’s elektriska kraft och levererar enorma träffar.
Jag må har hatat Zeke i första spelet men i denna uppföljaren börjar man gilla han mer och mer desto långre in i spelet man kommer.

 

Finderna har även fått sig något av en facelift i InFamous 2, istället för re-skinnade fiender från ettan så det första man stötter på är förbannade rednecks som verkligen inte uppskattar Cole närvarande, i New Marais är Cole mer känd som “The Demon From Empire City” och dessa rednecks fylls av propaganda utav dess ledare Joseph Betrand, som är en väldigt unik karaktär som det är väldigt lätt att hata så fort man ser honom, han hatar dessa Conduits ( dvs människor som fått superkrafter ) och leder krig mot dem, det är väldigt lätt att dra kopplingar till vad som händer i X-Men filmerna där folk med förmågor ses som oheliga missfoster som inte borde få existera. Så Cole har inte bara The Beast som i frist tempo demolerar allt i sin väg längst kusten och är på väg rakt på New Marais. Förutom vanliga människor dyker även en massa monsters upp vid namn “The Corrupted” och dessa ser ut som en blandning av “mongo vampyrerna” från Blade II med en hint av Necromorphs från Dead Space serien, men det finns även monster som är stora som hus som kräver lite mer taktik att ta ner än att bara sikta och skjuta.

Nu när InFamous 2 är avklarat så lämnar det en sjukt stor mersmak i munnen, och Sucker Punch har lagt in ett sätt för fansen att skapa egna banor och storys som doftar lite av Little Big Planet konceptet, detta lär hålla InFamous 2 färskt ett bra tag framöver, men jag längtar redan efter InFamous 3….Om det kommer dvs.

Älskar du sandbox spel med superhjälte action rekommenderar jag InFamous 2 varmt, du kommer garanterat inte att bli besviken! Bra jobbat Sucker Punch, så här ska en uppföljare göras!