Dead Space 2 – Recensionen

Survival Horror genre har dem senaste åren förvandlats till hjärndöda actionspel som försöker få in mer explosioner än en Michael Bay film. Men ännu är inte hoppet ute för denna sortens spel och det har vi Visceral Games att tacka för med deras uppföljare till deras snart 3 år gamla Dead Space. Vi får återigen bekanta oss med protagonisten Isaac Clarke som efter händelserna på skeppet Ishimura nu i 3 år varit en permanent resident på psykavdelningen på rymdstationen Sprawl, det visar sig att Isaac inte är mer än en människa och att se sina vänner och kollegor förvandlas till vidriga Necromorphs verkligen satte sina spår. Spelet börjar med att man blir uppväckt av en person som försöker frigöra Isaac och man märker direkt på omgivningen att allt inte står rätt till på Sprawl. Så fort Isaacs räddare i nöden lyckats få loss Isaac så möter han ett vidrigt öde, mitt framför ögonen på Isaac blir din räddare attackerad av en Necromorph och inte långt därefter blir en av dem. Isaac som fortfarande sitter fast i en tvångströja får återigen fly för sitt liv och man märker snabbt att det är Necromorphs överallt!

Den stora skillnaden i Dead Space 2 är att spelet tar plats på en rymdstation, här finns det stora områden, affärer m.m, så man känner sig inte lika isolerad som man gjorde på skeppet Isumura från Dead Space, Blev själv lite orolig i början av spelet att det inte skulle bli lika läskigt den här gången, och att Dead Space 2 redan nu skulle gå hållet Resident Evil 5 gjorde. Men där hade jag fel, Dead Space 2 är fortfarande skrämmande men dock inte till samma höjd som föregångaren hade, Och visst vi finner alla klassiska survival horror klischér så som fienden överaskar en runt hörn, hoppar på en när man öppnar en dörr osv, visst är det lite “cheap scares” men det hör verkligen till denna sortens spel.

Ett av dem stora problemen med Dead Space var att efter ett tag blev det rätt långtråkigt att skjuta samma sorta fiender om och om igen, och det blir i princip samma sak i Dead Space 2 även med dem nya tillskotten av Necromorphs, och tyvärr är dessa s.k bossfighter i Dead Space 2 inget annat än lite starkare Necromorphs. Isaacs arsenal den här gången är återigen en massa ingenjör verktyg som gör ett otroligt bra jobb att taktiskt ha ihjäl Necromorphs, Något som dock inte är lika viktigt i Dead Space 2 som i första spelet var att skjuta av armarna, benen på Necromorphs för att snabbt och effektivt döda dem, Visst gör detta fortfarande lite mer skada i Dead Space 2, men bara marginellt. Den här gången är även Isaacs kinesis förmåga ett mycket bra vapen, där du först skjuter av en Necromoprhs sylvassa arm, för att sedan plocka upp den med kinesis och skjuta tillbaka den för en garanterad “one hit kill”, Detta är något jag rekommenderar då ammunition ibland kan vara väldigt sällsynt. Du kan fortfarande med hjälp av Power Nodes uppgradera dina vapen och din rustning vid arbetsbänkar, men något som Visceral Games lagt in i 2’an är att du lite senare in i spelet kan “respecca” om dina vapen, detta är ett bra sätt för att testa dem andra vapnen i din arsenal, dock precis som Dead Space är Plasma Cutter vapnet du kommer använda 90% genom hela spelet, men fördelen är att det fortfarande är ett roligt vapen att blåsa av ben och armar med. Även Isaac’s rustningen har fått sig en trevlig uppgradering när det kommer till Zero G områden i spelet, I ettan kunde man bara hoppa från punk till punkt, men den här gången har man 360 graders rörelsefrihet tack vare små raketer som gör att man kan flyga omkring.

Nåt som verkligen briljerar i Dead Space 2 är ljudet, detta är verkligen ett spel där du ska utnyttja ditt 5.1 system till dess fulla kraft, Visceral har verkligen lyckats med ljuddesignen och blir du inte skrämd av det du ser på TV’n så kommer ljudet garanterat få dig att hoppa till. Något som även Visceral har lyckats med är ljuset i spelet, Då jag nog aldrig skådat ett bättre ljus i något spel innan, så atmosfären för ett skräckspel är verkligen påtagande. Även karaktären Issac Clarke känns mer mänsklig den här gången, då han i Dead Space hade lika mycket personlighet som en vanlig “bald space marine”, nu pratar Isaac i mellansekvenser och han tar av sig hjälmen ofta så man får se hans ansikte vilket är ett bra sätt att visa paniken och känslorna Isaac känner.

Dock är inte allt bra i Dead Space 2, något som blir otroligt irriterande är Isaac Clarke döda flickvän som dyker upp som hallucinationer lite väl för ofta, och det känns mer som en billig knock-off från F.E.A.R serien, men visst detta hade funkat en eller två gånger då redan från Dead Space 1 har Isaac vägrat komma över döden av sin flickvän, men när gnällkärringen dyker upp om och om igen blir det otroligt störande.

Sen har även Dead Space 2 drabbats av något som nästan alla spel denna generationen lider av, ett intvingat multiplayer läge, visst är det inte helt förjävligt men multiplayer läget är väldigt obalanserat och känns som det pressats ut på nån vecka.

Dead Space 2 är verkligen uppföljaren vi har väntat på och visar att survival horror genren fortfarande lever, nu hoppas vi bara att nya Silent Hill och kommande Resident Evil gör Dead Space sällskap på genre listan.

Betyg: 9/10